8/22/2018

Ruotsalaiset mainokset keveässä analyysissä

Poimin kesällä käteeni Queer-nimisen seksuaalivähemmistöille sunnatun julkaisun kahvinupposen äärellä. Oli sopivasti Tukholman Pride-viikon aatto. Silmäillessäni lehteä jäin miettimään lehdessä ollutta kuluttajamainontaa. Pankkeja, matkatoimistoja, kulutuselektroniikkaa jne.

Media on viesti - varsinkin kuin median kuluttaja ei oikeastaan ole ko. median kohderyhmää vaan enemmänkin satunnainen ohikulkija.

Aika moni mainostaja oli “räätälöinyt” mainoksen mediaan sopivaksi. Vähintään sateenkaaren värit loistivat kuvassa. Osassa varsin onnistunut puhutteleva otsikko. Osa aika kamalaa suoritetta. Jäin miettimään, pitäisikö jokaisen mainoksen räätälöityä median mukaan: hieman erilainen teleoperaattorimainos MeNaisissa, toinen version Tekniikan Maailmassa ja kolmas versio Arvopaperissa? Olisiko ideaa?

Mutta onko niin että brändin pitää alleviivata avarakatseisuutta vuonna 2018? En tiedä.

- - - -

Tästä seuraakin leikkimielinen mainonnan arvointi. Raadissa yksi ihminen, jolla riittävästi ystäväpiirissä vähemmistöjä sekä vuosien kokemus Helsingin epämääräisessä yöelämässä.

Paras kliininen sateenkaarimainos: Smeg
Erä-lehteen sama maastokuvioisena ja Talouselämään dollarin vihreänä, kiitos. Ette sitten muuta keksineet. Technology with Style. Style? Makuasia. Ei kiistellä.

Paras otsikko: Agria
Antaa tilaa hiffata ja sitten hymyilyttää ja vähän surettaa samaan aikaan. Mainio casting.

Paras casting: TUI
Nuori nainen ei ole koskaan idea. Muuten linjassa näkemäni mainonnan kanssa. Asetelma on hauska ja mediavälineen ansioista porautuu lukijan korvien väliin sekunnissa. Punatukkaisen kannattaa olla varovasti auringossa.

Paras sterotypia: Sheraton
Jos minulla olisi poikaystävä, niin hänen ei tarvitsisi näyttää minulta. Mainos on vähän liian alleviivaava minun makuuni. Nättejä ovat mallit, teksti sen sijaan susiruma. Siksi jätin mainokset väärinpäin.

Paras visuaalinen idea: SJ
Kikkailevan kiva stereotypioiden rikkoja. Muistaakseni Argentiinassa on n 15 sukupuolta. Teksti mukavan linjassa konseptin kanssa. Tykkään.

Grand Prix: Love
Rakkaus on mitä me kaikki kaipaamme. Loistovan ihanan yksinkertainen. Tuotekeskiössä. Silti kaunis ja koskettava. Raadin suosikki. Toimii vaikka myös Damernas Världissä tai perjantain Dagens Industrissa.

Erityispalkinto cliche: Nordea
Titanic. Kaksi miestä keulassa. Tarvitseeko sanoa enempää. Ainakin on saanut mainostoimisto vähintään 6 lokaatiokuvauspäivää ja puvustaja töitä.

No comments: