Siitä on kymmenisen vuotta. Markkinointisuunnitelmiin ilmestyi uusi rivi: sosiaalinen media.
Alkuun tuo tarkoitti budjettiallokaatiota yleensä Facebook-brändisivun toteutukseen kivoine fanin kalastuskilpailuineen. Muistathan, kun fani oli menestyksen mittari?
Meillä on yhtäkkiä "tori", jossa digitaaliset sisällöt (content), yhteisöt (communities) ja keskustelut (conversations) kokivat todellisen renesanssin.
Viimeistään Facebookin pörssilistautumisen yhteydessä "tori" sai nykyisen muodonsa. Some-palvelujen läsnäolosta tuli välttämättömyys löydettävyyden vaatimuksen ja äärimmäisen tehokkaiden mainosalgoritmien ansiosta.
Status quo on jatkunut pitkään samanlaisena. Jopa puuduttavan samanlaisena. Ei liene mainoskampanjaa, jossa ei olisi Facebookin mediaostoa? Ei taida olla yhtään yritysvideota, joka ei päätyisi YouTube-kanavalle? Onko yhtään asiakaspalvelua, joka ei olisi käynyt Twitterin 101-kurssia? Mainitse nuorisoa kosiskeleva briffi, jossa ei mainita Snapchattiä nimeltä?
- - - -
Sain kunnian vetää yhteen sosiaalisen median nykytilaa työnantajani asiakasaamussa ja pohdiskella mihin on tultu.
Hetken mietittyäni nimesin aamun "Sosiaalisen median seitsemän kuolemansyntiä" -nimellä. Kuolemansynnit löytyvät alla olevasta esityksestä, mutta tärkeämpää oli , että asiakkaamme palaisivat hetkeksi takaisinpäin ja kysyisivät itseltään riittävän monta kertaa miksi, miksi ja miksi?
Miksi sosiaalinen media on osa viestintä- ja markkinointisuunnitelmaan? Mitä tavoittelemme? Sisäisesti tai ulkoisesti? Mihin isompaan tavoitteeseen sosiaalinen media linkittyy?
Voisiko sosiaalisesta mediasta, yhteisöistä, keskusteluista, sisältöjen virrasta ja vuorovaikutuksesta olla muuhunkin kuin korvaamaan "25-44-vuotiaat päivittäisostopäättäjät mediasuunnitelmassa? Väitän, että on. Tästä lisää myöhemmin.
Mitä mieltä olet?
Kuvat kuten aina tässä blogissa ovat Unsplash-palvelun teostovapaita tuotteita
No comments:
Post a Comment