12/11/2019

Vain yhden some-kanavan varassa

Aamuiseen sähköpostilaatikkoon oli tipahtanut markkinointiviesti:

"Antti, there’s no doubt that Instagram and IG Stories represent a huge opportunity for marketers going into 2020. Do you want to master Instagram marketing? The landscape continues to change. Are you ready to level up your efforts and deliver even better results in 2020? When you join us at Social Media Marketing World, you’ll have 11 IG sessions to choose from!"

Kokonainen tapahtuma pyhitetty vain yhden kanavan hallitsemiseksi. En muista nähneeni koskaan mainosta, jossa lukisi:

"Antti, ei epäilystäkään etteivätkö SuomiPop ja Supla olisi huikea mahdollisuus markkinoijalle 2020! Haluatko hallita radiomarkkinoinnin? Meillä on nyt 11 SuomiPop-sessiota, mistä valita!"

Vertailu on tietysti epäreilu. Sosiaalinen media on monimuotoinen eikä vain yksisuuntainen viestintäkanava. Okei, okei, radioon voi soittaa - mutta radion IG-kanavaa voi silti seurailla ja kommentoida vaikka ei sietäisi tekopirteää aamujuontajaa :)

Some on minulle edelleen erityisesti alusta, jossa sosiaaliset verkostot tulevat näkyviksi, jossa viestit kulkevat valon nopeudella ihmiseltä toisella, jossa yrityksen virheet paljastetaan, jossa kehut kertaantuvat, jossa brändit rakennetaan ja tuhotaan, jossa rekrytointi saa alkunsa, jossa... niin edelleen.

Reilu 10 vuotta sitten McCannin globaaleista asiakkaistani iso osa keskitti markkinointiviestintää intermedia-tasolla televisioon, koska se tavoitti parhaiten ja ratkaisi heidän kysyntäongelman (=tunnettuus ja mielikuva).

Tänään some-alustat ovat niin valtavan kokoisia, että markkinoija voi aivan voisi jopa valita vain yhden alustan, jossa operoida. Intermediasta siis intramediaan. IG:llä on Suomessa reilu 1m käyttäjää. Massa riittänee hyvin AIDA-puolapuussa kipuamiseen, uusien kokeilujen aikaansaamiseen ja hiipuvien asiakkaiden tavoitteluun. JOS kohderyhmän tietää tuolta kiinni saavansa!

Mitä olet mieltä? Pitäisi vähän isommankin markkinoijan keskittyä vain yhteen some-kanavaan? Siihen missä peitto markkinoijan kohderyhmässä on riittävä, eikä venyttää resursseja kaikkiin mahdollisiin vain "koska voin ja olen sen arvoinen"?


Kuva Unsplash.com

1 comment:

Ramblas Digital said...

Fiksuinta olisi varmasti keskittyä 80% yhteen kanavaan ja käyttää 20% efforteista muihin relevantteihin kanaviin sen yhden kanavan tukemiseen. Maksettu some mainonta boostaamaan nimenomaan sitä pääkanava. Mutta mielestäni tukikanavat pitää olla köytössä - siellä kuitenkin saa näkyvyyttä pääkohderyhmässä, sekä varmasti löytää uusien kohderyhmien edustajia, vaikka marginaalejakin.

Rehaboo! on valinnut FB ja LinkedIn - Insta myös tärkeä, joten yleensä hieman eri kulma kuin FB. Twitter köytössä, lähinnä copy-paste (tai suoraan LI postauksien jako).

Eli melkein yhden - tai sitten kahden - some-kanavan varassa