9/29/2015

Brändit merkitsevät entistä enemmän - eivät vähemmän!

Syystarinoista brändistä jatkuu sopivasti Volkswagen-konsernin päästökohun jatkoksi

Hyvin hoidettu brändi tuo pitkäaikaista arvoa ylläpitämällä ja kasvattamalla tuotteiden tai palvelujen pohjakysyntää. Ilman vahvaa brändiä jokainen asiakas pitää hurmata ja voittaa uudestaan ja uudestaan. Ilman brändiä liiketoiminta on alttiimpi hintakilpailulle ja uusien tulokkaiden invaasiolle.

Brändit ovat tärkeitä bisnekselle, koska brändit ovat tärkeitä kuluttajille ja loppuasiakkaille. Kukaan It-johtaja ei saa potkuja jos sanoo ostavansa ulkoistuspalvelut IBM:ltä. Valion maitoon voi tarttua sen enempää miettimättä kylmähyllyllä. Porschen ostaja ei liikoja hintalappua katsele.

Brändit auttavat erityisesti neljässä liiketoimintahaasteessa verrattoman hyvin:

1 Kun haluat kasvattaa koko tuotekategorian kokoa. Mainonta ja markkinointiviestintä voivat kasvattaa loppuasiakkaiden kiinnostusta (uutta) tuotetta tai palvelua kohtaan. Tämä strategia on hyvä erityisesti jos brändi on jo kategorian markkinajohtaja.

2 Kun haet markkinaosuutta. Mainonta ja markkinointiviestintä voivat hyvin tehtyinä nostaa tuotteesi tunnettavuutta ja haluttavuutta, jolloin loppuasiakkaat valitsevat tuotteesi kilpailijan sijaan (tai ostavat tuotettasi useammin, jolloin lopputulos on sama). Viime keväänä lähes kaikki ex-pikavippifirmat olivat isoilla ja pienillä mainoskampanjoilla massamedioissa ulkona hakemassa markkinaosuutta. Entä Lidl? Tekee hyvää mainontaa kohtuullisen isoilla TV budjeteilla.

3 Kun puolustat hintatasoa. Vahva brändi voi (yleensä) pyytää tuotteesta korkeamman hinnan kuin vähemmän haluttava tuotemerkki (Starbucks vs peruskahvi). Vahva brändi tuotekategoriassaan on vähemmän altis kilpailijoiden hintamuutoksille. Kämpin baarin oluttuoppi maksaa 11 euroa vaikka viereen avattaisiin kuinka monta keskiolutkuppilaa.

4 Kun haet liiketoiminnan muutosta. Vahvan brändin on helpompi tehdä muutos toimintatavoissa tai liikkua viereisiin tuotekategorioihin. Red Bullin laajentuminen energiajuomasta mediataloksi ja urheilutoimijaksi on globaali esimerkki mutta yhtä lailla Pirkka liikkuu nopeasti kategoriasta toiseen.

Hyvä mainonta luo mielleyhtymiä, jotka eivät ole sidoksissa yksittäiseen tuotteeseen tai palveluun.


Vahva brändi tarvitaan, jotta tekisimme ko. liiketoiminnan näkökulmasta positiivisia ostopäätöksiä ja jotta hinnalla olisi aavistuksen vähemmän merkitystä päätöstilanteessa. Vahvat brändit tarjoavat tunnetason vinkkejä, jotka toimivat oikotienä ns rationaalisiin ostopäätöksiin.

Ups! Ja siksi niin hyvä :)


Tätä kirjoitettaessa mukana olivat kohderyhmässään hyvin vahvat brändit: Apple, Macintosh, iPhone, Evernote, Spotify, Giorgio Moroder ja Vitamin Water. Sen sijaan vähemmän vahvana mukana oli kotimainen VR, koska brändi on ainoa keino päästä Keski-Suomeen nopeasti ja (työ)tehokkaasti. Kynnys vaihtaa ensi kerralla substituuttiin on olematon.

No comments: