Kulunut kesä on mennyt brändien kanssa puuhatessa, joten puhutaanpa lisää brändeistä. Lähdetään kaukaa liikkeelle. 200 vuotta sitten ihmiset ostivat päivittäiset tuotteet hyödykkeinä toreilta ja kauppiailta hinnan ollessa tärkein ja lähes ainoa kilpailukeino.
Vähitellen tuotteiden valmistajat halusivat parempaa katetta ja kehittelivät erilaisia tapoja erottua kilpailevista tuotteista. Ensin pakkauksen avulla ja vähitellen mainonnan keinoin.
Varhaisilla brändeillä oli kaksi perustehtävää:
1 luoda identiteetti
2 luoda maine.
Niin. Nopea vieritys nykyaikaan. Yksinkertaistaen samat kaksi tehtävää brändillä on tänäänkin.
Brändin kolmas tehtävä on vähemmän itsestäänselvyys. Kun tuotteesta voidaan pyytää korkeampi hinta, valmistaja voi kehittää ja innovoida tuotetta paremmaksi. Brändi ei ole siis aina vain investointi vaan brändi on perustelu investoinnille. Loistava tuotekokemus on vahvan brändin perusta ja vahva brändi tuo kassavirtaa, jonka avulla loistavia tuotteita valmistetaan.
Seuraavaksi hieman tarkemmin brändin tehtävästä.
No comments:
Post a Comment