6/25/2013

Muistiinpanoja digitaalisesta mediasta 2012-2013

Kuuma. Kesäilta. Ajatus ei juokse. Silloin on hyvä ottaa katse taaksepäin. Tässä blogientryssä muistelen mistä kaikista aiheista on tullut kirjoitettua viime vuosina. Tämä blogihan on ensisijaisesti "muistivihko" itselleni. Kun törmään , löydän tai kuuntelen mielenkiintoisen aiheen, koeta kirjoittaa siitä jäsennellyn muistion itselleni blogikirjoituksena. Malcom Galdwellia lainatakseni kuulun Tipping Point-kirjan "Yhdistäjät" -luokkaan, joka jakaa (lähes) kaiken mielenkiintoiseksi havaitsemansa.

Huhtikuussa kuuntelin Spotifyin ihmisiä ja totesin, että liian moni yritys ei ole miettinyt musiikkia sosiaalisena objektina. Sosiaalisen median strategia vaatinee musiikkisisältöpäivityksen (lue lisää)

Suosituin blogikirjoitukseni vuoden aikana liittyy tilastoihin. Kiitos comscoren, sain blogata Pinterestin kotimaan kävijäluvuista (lue lisää). WebTV:n nykytilasta löytyi lyhyt katsaus myös (lue lisää) ja vastaavasti digitaalisten mainosdollarien jakautumisesta eri välineiden kesken (lue lisää).

Maaliskuussa käväisin GroupM:n ja Mindsharen Euroopan pääkonttorissa ja tulin kotiin pää täynnä datatsunamia. Adaptiivinen eli mukautuva markkinointi on jo täällä, mutta vaatii uutta ajattelua, uusia työkaluja ja jopa tuotteiden uudelleen mietintään (lue lisää).

Viime syksynä olin teettämässä Facebook Suomi-tutkimusta ja sen yhteenveto löytyy myös blogista (lue lisää).

Mobiilista olen puolen vuoden aikana blogannut ja kirjoittanut enemmän kuin laki salli :-)
* Havaintoja mobiilista markkinointivälineenä
* Mobiili markkinoinnin välineenä (slideshare)
* Mobiili ja lojaliteetti
* Mobiili brändin rakentajana
* Taistellut Shortcut-sovelluksen kanssa
* Mobiilimarkkinointi 2012
* Brick-and-mortal goes digital eli social+local+mobile -teemasta

Kuvasin myös viikon ajan elämääni Instagramin läpi :-)

Loppuvuodesta 2012 osallistuin haastattelututkimukseen "Markkinointi ja some Suomessa, josta löytyy lyhennelmä (lue lisää). Toinen blogattu tutkimus liittyi nuorison internet-käyttöön viime kesänä (lue lisää).

Viime keväänä kirjoittelin sarjan teemalla "sisältömarkkinointi".

Kootusti vinkit ja temput hyvän sisällön tekemiseen erilaisissa muodoissa: video, case-paperi, kuva ja whitepaper. Puuttuva pala on esimerkiksi infograafi, johon pitää piakkoin syventyä.

Oma suosikkini muistiinpanoista on Lissabonin Eurobest-seminaarin innoittama "Mainoselokuvasta brändättyyn sisältöön" (lue lisää ja sen lukuisat mainoselokuvaesimerkit. Ja mitä tulee mainoselokuviin, The Motherhood-spotti on edelleen viihdyttävä.

Hauskaa kesää!

No comments: