Sosiaalinen markkinointi eli some-palvelujen ja niiden luomien yleisöjen hyödyntäminen markkinoinnissa on rikki. Kyllä. Kaikki markkinoijat käyttävät sosiaalista mediaa tavalla tai toisella viestinnän edistämiseen mutta sosiaalinen media ei ole vain kanava. Sosiaalinen ei ole vain mainosväline. Sosiaalinen media ei ainoastaan keino tavoittaa epämääräiset “nuoret”.
Järkevästi mietittynä ja vastuutettuna sosiaalinen media tuottaa paljon enemmän arvoa yrityksille kun sen rooli nähdään viestintäkanavaa tai mainosmediaa laajempana välineenä.
Sosiaalinen markkinointi strateginen työväline, ei one-fits-all -ratkaisu markkinoinnin tai viestinnän jakelu-, tavoittavuus- ja kustannushaasteisiin. Markkinoijan tehtävänä on miettiä miten eri sosiaalisen median taktiikat soveltuvat asiakkuuden elämänkaaren eri vaiheisiin. Facebook-postaus sponsorirahalla voi olla yksi taktiikka muiden joukossa.
Sosiaalisen media alustat ja teknologiat tuottavat informaatiota, jota voi hyödyntää markkinointitiimin lisäksi asiakaspalvelu, tuotekehitys, henkilöstöhallinto tai myynti-ihmiset. Siksi sosiaalinen markkinointi ei saisi jäädä vain viestintätiimin vastuulle. Tietysti markkinointiviestinnän kuuluukin olla ensimmäisenä testaamassa uusia tapoja tavoittaa sidosryhmiä mutta datan keräämisen järjestäminen, syntyneen informaation analysointi (suppeakin) ja näkemystä tuottaminen kuuluu markkinoinnin tehtäviin. Siksi mukaan on otettava muitakin yrityksentoimintoja. Some-asukasta ei kiinnostaa “omistaako” yrityksen Facebook-sivut mainostiimi, viesintäosasto vai asiakaspalveluyksikkö. Rakenna mekanismi joka mahdollistaa tiedon jakamisen läpi siilojen.
Dion Hincliffen kaavio kuvaa hyvin miten monimuotoisesta aiheesta sosiaalisessa verkostossa ja alustoissa on kyse
ACTION: mieti vähemmän sosiaalisen median strategiaa. Suunnittele enemmän tavoitteellista ja mitattavaa markkinointia, joka hyödyntää sosiaalisia verkostoja ja sosiaalisen median alustoja yhdessä muiden toimenpiteiden kanssa.
No comments:
Post a Comment