4/11/2013

Sosiaalisen median strategia vaatii musiikkisisältöstrategian?

It ain't over till the fat lady sings eli mikään asia ei ole lopullisesti ohi ennen kuin se todella on ohi. Musiikin myynti kasvoi hieman yllättäen ensi kertaa kymmeneen vuoteen. Kasvun taustalla ovat muutaman Vain Elämää -kaltaisen hittilevyn suosio ja kasvava digitaalinen kauppa. Jälkimmäinen nostaa varsinkin digitaalisen singlen myyntiä.

Fyysisille tuotteille lihava nainen on laulanut varmaankin viimeisen kerran. Applen iTunesin ja Spotifyin kaltaiset lailliset lataus- ja tilauspalvelut lisäävät suosiotaan jatkuvasti. Tilauspalvelujen Suomeen maksamat korvaukset kasvoivat viime vuonna +57%. Digitaalisten musiikkipalvelujen osuus koko myynnistä viime vuonna oli 22% (KL 9.4.13).

Spotify kuluttajamarkkinoinnin työkaluna

Sopivasti samaan aikaan Spotifyin Gary Liu, Global Ad Product Manager, avasi tapaamisessamme heidän musiikkipalvelua kuluttajanäkökulmasta. Tässä muutamia mieleen jääneitä lukuja:

* 106 min kuunnellaan keskimäärin musiikkia palvelusta päivittäin (globaali luku)
* käyttäjistä naisia 47%, mihiä 53%
* 2 miljardia musiikkiobjektia jaetaan Facebookiin joka kuukausi eli Garyn sanoin:"music objects posted to FB every month makes Spotify biggest "pusher" of objects"
* 34 miljoonaan soittolistaa louotiin pelkästään viime kuussa: "talking about curated content…"
* ja yhteensä noin 2000 vuotta kulutettiin Spotify Apps-sovelluksiin

Gary jatkoi puhettaan ja perusteli miten Spotifyin kautta voisi tavoittaa haastavia asiakassegmenttejä:

"for marketers perspective Spotify have highly engaged audience and they are early adopters, highly social and influential. 80% use social networks daily and 41% are among the first to try new products (for example line up of new iPhones), and 39% of users are among early majority".

Mielenkiintoinen pointti oli myös toteamus, että globaalissa mittakaavassa noin puolet kaikesta sosiaalisen media aktiviiteeista pyörii tavalla tai toisella musiikin ympärillä.

Music conversation happens once every 5 sec

Musiikki liikuttaa sukupolvesta toiseen. Otsikko ei tarkoita pelkästään Spotifyin biisien jakamista Facebookiin vaan ihan kaikkea aktiviteettia mitä musiikki, fanittaminen ja kommentoiminen tarkoittaa kaikissa mahdollisissa sosiaalisen median palveluissa ja verkostoissa.

"You cannot have a social strategy without a music strategy", jatkoi Liu.

Tämä pysäytti. Voisiko väite olla totta? Jos universaali kiinnostus musiikkiin on valunut sosiaalisiin medioihin, tuossa voisi olla jotain itua. En suinkaan väitä olevani musiikkibisneksen asiantuntija, mutta näin jälkiviisaana ainakin kahdessa viimevuotisessa strategiatyössä olisi vonut ollut mielenkiintoista keskustella musiikin, artistien ja muun verrattavan sisällön roolista ja merkityksestä markkinointistrategiassa ylipäätään.

Liu heitti kalvolle pari mielenkiintoista huomiota maailmalta, jotka rauhoittivat vähän mieltäni:

For 68% of brand marketers says music is important for building consistent brand, BUT 70% spend less than 5% of their marketing budget to music and 60% don't know how their brand sounds

Niinpä. Kotityöt siis ensin. Mihin brändin halutaan assosioituvan: yksittäiseen artistiin, genreen, fiilikseen jne? Tämä pieni harjoitus ensin, jonka jälkeen kampanjointi, myynninedistäminen ja brändin rakennus vaikkapa sitten Spotifyissa on mielekkäämpää kuin vain 18-35v huomion kalastelu ilman musiikkistrategiaa. Itselleni lupasin, että seuraavassa strategiatyössä, johon musiikkisisältö sopii se myös käsitellään, vaikkapa tämän viitekehyksen kautta:

Consumers care about the sound of your brand so,
* Publish: easily use music as content for social channels by cross-posting
* Follow: consumers will follow to hear your sound
* Broadcast: earned media allow you to talk with your consumers directly.

"We are a publishing platform for brands. Think you musical Identity and express it with Spotify", Liu myyntimiehenä kiteytti. Tässä kalvolta napattu kolmen askeleen harjoitus jokaisella vapaasti käytettäväksi ja sovellettavaksi:

1 Create a musical identity of your brand, and become part of the community
2 Have an opinion about the music and its context, participate in the daily music moments of your consumers
3 Become a taste-maker and change the conversation, be a contributor

Uudistettu spotify.com avautuu myöhemmin tänä keväänä. Suurin muutos on, että enää ei tarvita erillistä clienttia palvelun käyttöön vaan soitin on integroitu web-sivuun. Muitakin erilaisia toimintoja on lisätty, jotka lisäävät myös brändilähtöisten soittolistojen löydettävyyttä. Spotifyissa on tällä hetkellä tarjolla noin 20.000.000 musiikkikappaletta.

Spotofy ei tietenkään ole ainoa tilaus/latauspalvelu, mutta nykytyöni kannalta se merkittävin. Oletko jo kokeillut esimerkiksi musiikkipalvelua http://www.rdio.com/ tai jotain muuta?


Case-esimerkkejä

Media + Extension-konsepteja:
Converse ja Studioline

Custom Content--konsepti: googlaa Gillette + Andre 3000

Brand Applications: Reebok Playlist Generator, jossa käyttäjä voi luoda omia Reebok-soittolistoja jos musiikin tempo (bpm) oli riittävän korkea

Sekä Spotify+Tour+Bacardi

No comments: