Viime viikon Markkinointi&Mainonta -lehdessä oli mielenkiintoinen yhteenveto netti-tv:n nykytilasta ja kasvusta. Mikäli juttu meni ohi, tässä sen keskeisimmät pointit.
1 Mainosmarkkinaa dominoi kaksi kotimaista palvelua. TNS Gallupin mukaan Katsomo kerää viikoittain noin 460 000-500 000 eri selainta ja Ruutu noin 240 000-255 000 eri selainta. Näiden rinnalla YouTube kerää reilut 600.000 kävijää viikoittain (lähde: comscore). Oman siivunsa nappaavat iltapäivälehtien netti-tv-osiot.
2 Suosion kasvu on reipasta. Vuonna 2012 nettitelevisiota katsoi kuukaisittain 65 prosenttia 15-64-vuotiaista suomalaisista. Vuonna 2011 niin teki 46 prosenttia ja vuonna 2010 42 prosenttia.
3 TNS Gallupin mukaan netti-tv-palveluiden markkina oli viime vuonna noin yhdeksän miljoonan euron suuruinen. Se jakaantuu Katsomon ja Ruudun lisäksi iltapäivälehtien netti-tv-palveluiden kesken. Verkkomedian mainoskakku oli 2012 vajaat 250 miljoonaa euroa, joten netti-tv:n osuus on vielä marginaalinen.
4 Katsomon mainospoteista 95 prosenttia on samoja kuin televisiossa. Samat mainostajat pyörivät tv:ssä ja netissä. Netti-TV:llä haetaan lisää peittoa.
5 Netti-tv-mainonnan tehosta ei ole vielä tehty tarpeeksi kattavia ja puolueettomia tutkimuksia. Maikkarin omien tutkimusten perusteella netti-tv:n lisääminen tv-kampanjan kylkeen voi lisätä kampanjan huomioarvoa jopa kymmenen prosenttia.
Linkit mainostajille:
Katsomo
Ruutu
IS TV
IL TV
YouTube
Uutislähde: marmai.fi
No comments:
Post a Comment