10/13/2012

Shortcut - painetun median pelastusrengas?

Turun Sanomat lauantaina 13/10/12. Ison artikkelin aiheena on Valmetin autotehdas ja sivun alareunassa on merkillinen oranssi koodi:


Kyseessä on Shortcut-koodimerkintä. Näitä tulet näkemään entistä useammin kotimaisissa sanomalehdissä. Turun Sanomat on ensimmäisenä liikkellä. Shortcut on yhdysvaltalaisen Koaban kuvantunnistusohjelma, joka ladataan kännykään. Tällä hetkellä se on saatavilla iPhonelle ja Android-laitteille.

Idea on sama kuin QR-koodeissa eli käyttämällä kännykkää skannerina avautuu älypuhelimeen videota, sivustoja tai muuta sisältöä. Suurin ero QR-koodiin verrattuna on kuvantunnistuksessa. Shortcutissa EI skannailla koodeja vaan artikkelin kuvia. Lehden julkaisijalla on lisenssi Koaban softaan, jonka avulla vaikka jokaisen lehdessä olevan kuvan yhteyteen voidaan linkittää lisätietoa. Huimaa!

Suomessa Shortcutia tulee puffaamaan lujaa Kärkimedia. Miksi? Koska painetun lehden mainostulot putovat kuin lehmän häntä.

Periaatteessa Shortcut tarjoaa mainostajalle uuden sisältömarkkinointiulottuvuuden. Printti-ilmoituksen - ison tai pienen - skannaamalla lukija voi ladata suoraan tarjouskupongin, katsoa reseptivideon tai siirtyä tutustumaan tuotteeseen esittelyvideon tai -sivuston avulla.

Mutta....

Mobiili on ei ole tekniikkaa. Mobiili on käyttäytymistä. Ensin pitää saada 4.2M lehden lukijaa lataamaan skannaussofta kännykkään siihen Facebook-sovelluksen ja Viestit-sovelluksen väliin. Sitten pitäisi vielä opettaa, että lehden skannailu kännykällä on aivan luonnollista. Haastavaa, mutta ei se nyt täysin mahdotonta ole. Skannattu sisältö ratkaisee, onko Shortcut lähitulevaisuuden markkinointikanava.

Toinen haaste onkin sitten markkinoijan puolella. Olen viime vuodet puhunut paljon sisältömarkkinoinnin puolesta. Silti inbound-marketing -budjetit ovat kovin vaatimattomia ja suurin osa edelleen keskittyy ainostaan keskeyttämään ja huutamaan paremmuuttaan. Poikkeuksiakin löyty. Yllä oleva linkki sponsoroituun soijakouluun on virkistävä yllätys.

Turun Sanomien pääkuvan skannaamalla päätyi sisältöön liittyvälle mobiilisivulle, jossa on sama artikkeli (eh?) uudestaan sekä kaksi täydentävää videota autotehtaasta. Artikkelia voi myös kommentoida (puhekupla kuvan päällä, mutta kuka moderoi?).


Lataa Shortcut valmistajan sivuilta ja kokeile itse! Shortcut on yksi ratkaisu perinteisen ja digitaalisen median saumattomampaan yhdistämiseen. Se ei ole täydellinen, mutta kokeilemisen arvoinen.

1 comment:

Tero_ja_Merja said...

Kysymys: Mihin esittämäsi kaupallisen ulottuvuuden hinnoittelumallin tulisi perustua?