"Jos pitäisi tehdä muutama asia parantaakseni hakunäkyvyyttä, niin mitä mun kannattaaisi tekstintekijänä tehdä?"
- kysymys luennolla maaliskuu 2024
1 - Avainsanojen kyntämisen sijaan kirjoita uutta sisältöä kysymysten ympärille. "Miten viskiä tislataan" oli aikoinaan Savuglass.com -sivuston eniten liikennettä Googlesta tuottanut artikkeli. Kätevä apuväline on ilmainen keywordtool.io - palvelu, joka hakee annetun avainsanan mukaan myös hakuun tehtyjä kysymyksiä. Sieltä voi suoraan poimia blogiotsikon, väliotsikot tai videon aiheen, termeillä, joita on käytetty.
Alla esimerkki avainsanalla "tinjami" tehdyn haun "Questions" -vastauksista. (note: joskus ehdtukset ovat hieman yllättäviä, mikään ilmainen softa ei ole täydellinen).
2 - TOP20% sivuista tuottaa 80% liikenteestä. Etusivun lisäksi selvitä mitä ovat sivut tuon 20% joukossa. Keskity päivittämään näiden sivujen otsikot, metakuvaukset, tekstin otsikot ja sisältö. Lisää uusia kuvia, graafeja tai videota. Muista kuvatekstit.
Google Analytics autta tarkistamaan suosituimmat sivut. Alla olevassa esimerkissä GA4 raportoi vuodelta 5500 kävijää hausta. Listasin n 80% liikenteetä tuottavat sivut. Listalla erikieliset verkkokauppojen etusivut, kieliversioiden etusivut, muutama tuotesivu ja suomenkielinen About us-sivu.
Eli ihan jokaista sivua minun ei kannata alkaa nyt optimoimaan. Se ei ole verkkokaupan liiketoiminnan kannalta mitenkään perustelua.
No comments:
Post a Comment