2/04/2012

Ruotsissa uusi internethuuma (hallitummin)

Muistatko boo.comin? Ruotsalaislähtöinen verkokauppa tuli, näki ja meni. Sivustoon upposi 25M euroa, markkinointiin ja operaatioihin reilut 100M euroa lisää. Boo.com oli reippaasti aikaansa edellä, kuten niin moni vuosituhannen vaihteen dotcom-yrityksistä.

Naapurissa Ruotsissa eletään pienimuotoista uutta dotcom-kautta. Startupit keräävät mukavasti uutta pääomaa ja kuhina Stureplanin baareissa muistuttaa minusta 10 vuoden takaista menoa. Yksi iso ero on olemassa.

Tällä kertaa nämä uudet yritykset ja liiketoimintamallit ovat järkevämpiä. Rahaa saavat vain yritykset, joilla on joko timanttinen idea tai 4-5 vuoden aikana kerättyä asiakaskuntaa. Siis tuloja. Asennekin on tasaisempi. Maailmaa ei valloiteta heti (toki se pitää valloittaa, lukee liiketoimintasuunnitelmissa). Spotify on osoittanut nuorille yrittäjille, että uudella idealla, webin älykkäällä hyödyntämisellä, rohekudella ja myynnin jalkatyöllä voi tehdä uutta kannattavaa bisnestä. Lehtihaastatteluissa myös yritykset kuten TradeDoubler (kumppanuusmainonta verkossa) ja Stardoll (yhteisöpalvelu) nostetaan esikuviksi.

Viimeisen kvartaalin aikana pienet nettiyritykset ovat nostaneet yli 160M euroa vc-rahaa. Mukana sijoittamassa ovat esimerkiksi venäläinen Digital Sky Technologies (mm sijoitus Facebookissa), Kleiner Perkins ja Index Ventures.

Mihin sijoitukset ovat sitten menneet? Dagens Industri (1.12.2012) teki listan tärkeimistä sijoituksista:

Izettle: 7,5M euroa. Izettele valmistaa iPhonen kanssa yhteensopivaa maksujärjestelmää ja -palvelua. Käsitykseni mukaan he testaavat palvelua ja laitetta myös Suomessa tänä keväänä. IPhone muuttuu siis pikkuhiljaa lompakoksi?


Videoplaza: 8,0M euroa. Videoplaza tekee mediyhtiöiden käyttöön uudenaikaista nettipohjaista mainonnanhallintajärjestelmää. Hyvin lupaava tuote. Sijoittajana mm France Telecom.

Soundclound: 35M euroa. Nykyään Berliinissä majaa pitävä online-palvelu musiikin julkaisemiseen ja jakeluun. Suosituimpia omalla alalla globaalisti.


Klarna: 100M euroa. Suomalaisiltakin verkokauppasivuilta tuttu nimi helpottaa verkkokaupan toimintaa tarjoamalla täyden maksuliikennepalvelun. Ruotsissa 20% ekaupasa kulkee Klarnan palvelimien kautta. Todennäköinen ostokohde esimerkiksi isoille luottokorttifirmoille yms.

Wrapp: 7M euroa. Sosiaalinen (huom: sana "sosiaalinen" mainittu vasta nyt, mutta sosiaaliset verkostot ovat vahvasti osa kaikki näitä uusia palveluja ja ratkaisuja) lahjojen hankinta- ja jakelupalvelu. Kuin hopottajat, mutta hauskassa muodossa. Käyttäjä voi poimia ilmaisen - siis brändin maksaman - lahjan tai ostaa lahjan sivustolta ja se toimitetaan ystävälle.

Tripbirds: 1,5M euroa. Tripbirds ilmoittaa mullistavansa matkustamisen. Pyydä päästä betatestaajaksi, niin tiedät miten.

Kotimaista ja myös naapurimaisen startup-skenen kehitystä voi seurata mainiossa Arctic Startup-palvelussa. Vielä kun keksi sen ihan oman bisnesidean....

p.s. Tukholman startup-yritysten sijainnista löytyy hauska visualisointi

No comments: