10/18/2011

Kirja: 6 kuvitteellista täydellistä sosiaalisen netin tarinaa

Kirjoitusrupeaman aikana tapasin erilaisia yrittäjiä ja yritysten markkinointi-ihmisiä. Syntyi ideoita mitä erilaisten yritysten sitten pitäisi tehdä löydettävyyden, suosittelun ja tunnettavuuden eteen nimenomaan digitaalisten keinojen avulla. Seuraavat esimerkit ovat kuvitteellisia. Lähtökohtana on, että jokaisella yrityksellä on vähintään omat verkkosivut olemassa. Caset löytyvät myös talvella ilmestyvästä kirjastani.

Sähkö- ja kodinkoneliike

Näillä miehillä ja naisilla on aina töitä. Mainontaa ei juuri tarvitse tehdä ja suurin osa keikoista löytyy lähialueelta. Löydettävyyden eteen voi toki tehdä töitä. Hakukonemainonta alueellisella kohdentamisella varmistaa, että yritys nousee esiin kun potentiaalisella asiakkaalla tulee tarve. Oman sivuston sisältöä voi kehittää tuottamalla case-tapauksia erilaisista kohteista ja jakamalla vinkkejä haastavista asennusratkaisuista. Jos intoa on, YouTube-videoiden avulla voi näyttää miten asennustyöt hoituvat ammattilaisen toimesta.

Arkkitehtitoimisto

Case-esimerkit www-sivuilla ovat ehdottomasti arkkitehdin markkinoinnin perusta. Videocaset ovat vielä toimivampia, koska niissä pääsee esittelemään tiloja oikeasti ja kertomaan tehdyistä ratkaisuista. Jakelualustana olisi Vimeo, josta videot upotetaan omille sivuille tai toimiston blogiin. Blogilla saadaan persoonallisuutta ja syvällisyyttä toimiston tarjoomaan – arkkitehtitoimistot kun ovat ulkoapäin kaikki samanlaisia ja -näköisiä. Yksi vaihtoehto on tuottaa powerpointmaisia case-esittelyjä, jotka tallennetetaan SlideShareen jaettavaksi. Kuvat kohteista voi laittaa toimiston kuvanjakopalvelun Flickr-sivuille. Sisäisesti toimisto voi hakea tehoa netistä käyttämällä wiki-alustoja sisäisten tietojen tallentamiseen ja jatkokäyttöön tai esimerkiksi Google Docsia tiedostojen varastointiin.

Maatilamajoitusyrittäjä

Majoitusyrittäjä tarvitsee jatkuvasti tykin ruokaa, joten oma asiakasrekisteri ja sähköposti ovat tärkeitä työkaluja. Alueellisesti kohdennettu hakusanamainonta on hyvä keino olla esillä, kun alueelta etsitään persoonallista majoitustilaa. Hakusanamainontaa voi tehdä myös mobiiliin. Samalla on hyvä laittaa Google Places-tiedot kuntoon, jolloin Maps-karttapalvelulla näytään oikein – myös kännykässä. Sosiaalinen media toimii paikkana, jossa yrityksen sivuilla kerrotaan tapahtumista ja arkipäiväisistä asioista. Samalla voi jakaa kuvia ja videoita sekä tehdä pienimuotoisia asiakas- ja fanikyselyitä. Videoiden koti on tietysti YouTube. Facebookiin soveltuu myös alueellinen ja demografisesti kohdennettu mainonta. Innokkaimmat testaavat vetäisivätkö kännykkäkäyttöiseen Foursquare-verkostoon sijoitetut ilmaiset Specials -tarjoukset uusia asiakkaita. Nämä tarjoukset kun tavoittavat kännykää käyttävät alueella liikkuvat edelläkävijät. Säästöjä voi hakea käyttämällä esimerkiksi Google Docs-palvelua erilaisten tiedostojen tuottamiseen ja tallentamiseen perinteisten tietokoneohjelmistojen sijaan.

Golf-kentän hoitolaitteiden maahantuoja

B2B-myyjän ei uskoisi paljoakaan hyötyvän sosiaalisesta netistä. Tilanne on kuitenkin toisin. Myyntiesittelyt voi tallennetaan vaikkapa Dropboxiin, jossa esityksiin pääsee käsiksi aina kun on nettiyhteys. Palvelussa esutykset ovat myös aina tallessa. Julkiset esitykset ja käyttövinkit voi laittaa SlideShareen ja upottaa ne omille www-sivuille katsottavaksi. Videoesittelyt tuotteista löytyvät YouTubesta ja kuvia Flickr-kuvanjakopalvelusta. Nämä kaikki voi koota esittelysivustoksi Facebookiin, jota päivitetään vähintään kerran kuukaudessa. Myynninedistämiseen soveltuu 3-5 kertaa vuodessa tuotettava sähköinen uutiskirje, johon joka tapaamisessa haetaan uusia tilaajia. Eikä hakukonemainontaa kannata unohtaa. Tuotteiden ostoikkuna on sen verran harvoin auki, että hyvä olla läsnä kun joku tuotteita netistä hakee. Tehoja omaan toimintaa saa kuten edellä käyttämällä netin ilmaisia tiedosto- ja viestintäpalveluja. Myyntireissulla olevalle maahantuojalle voi soittaa myös Skypellä. Omaan wikipalveluun voi koota käyttövinkkejä ja muita taustatietoja. Netvibesin avulla rakennetulla sähköisellä työpöydällä voi seurata toimialan uutisia ja kilpailijoiden toimenpiteitä yhdellä vilkaisulla.

Lähiruokakauppias

Kanta-asiakkuus ratkaisee, joten hyvä sähköinen suora tavoittaa säännöllisesti asiakkaat. Tämän lisäksi tietoja tuotteista ja tarjouksista välitetään Facebookin ja Twitterin avulla. Mobiili on myös käytössä. SMS-viesteillä kerrotaan nopeista tarjouksista ja Foursquare-tarjouksilla kannustetaan käymään paikan päällä. Jos paukkuja löytyy, koodataan mobiilisovellus, johon tarjoukset ja uutuudet työnnetään. Kuvat, tarinat ja videomateriaali esimerkiksi lähiruoan tuottajista jaetaan verkkoon ja kootaan www-sivuille ja Facebook-ryhmään. Suljettu Facebook-ryhmä toimii fanaattisten asiakkaiden keskusteluryhmänä, jossa myös jaetaan mielipiteitä uusista tuotteista.

Parturikampaamoketju

Löydettävyys kuntoon. Lisäämällä sivustolle hyvää sisältöä tekstin ja kuvien muodossa nostetaan orgaanista hakukonenäkyvyyttä. Tämän lisäksi alueellinen ja ajallinen hakukonemainonnan kohdentaminen sopii palettiin. Sosiaalisen median rooli on vähäinen, mutta jos varausjärjestelmän voi viedä Facebookin puolelle niin antaa mennä. Hyvä varausextranet on siis välttämättömyys.

No comments: