11/20/2025

Joulumyynti vauhtiin GEO-kohdennuksella - siis sijainnilla

 Alani kohkaa nyt GEO:sta eli siitä miten saamme optimoitua saitit niin että generatiivinen tekoäly osaa ottaa juuri Sinun sivustasi tekstin hakuvastaukseen. 

Taktisesti paljon tärkeämpää onkin kysyä "voiko GEO:lla vaikuttaa joulumyyntiin?". 

Tällöin kyse onkin sijaintikohdennetusta digimainonnasta :) 




Ja kyllä, GEO:lla saa aikaan yllättävän paljon. Joulumyynnin kannalta GEO-kohdennus on viime hetken tehokkaimpia työkaluja, koska sen vaikutus näkyy saman päivän tai seuraavan päivän tuloksissa.

Joulukuun alusta alkaen ihmiset eivät enää selaile – he ostavat. Sijaintiperusteinen kohdennus:

  • nostaa konversioastetta

  • parantaa ROASia

  • osuu “valmiiksi lämpimiin” asiakkaisiin

Erityisesti hyödyllinen, jos myyt:

  • lahjatuotteita

  • premium-tuotteita (kuten oma SAVU-viskilasien tyyppinen lahja)

  • B2C-tuotteita, joilla on lyhyt ostopolku


Aloita nyt, viiemistään joulukuun alusta aj aja mainontaa aina 23.12. asti.

Suurin vaikutus osunee näihin ajankohtiin

  • 4.–17.12. verkkokaupassa kuuma kausi

  • 18.–23.12. kivijalkojen ja pikatoimitusten viimeinen aalto. 


Shopping-mainontaa epätoivoiselle?


Pikaopas kanavittain 

Google
  • Tee kaupunkikohtaiset kampanjat (esim. Helsinki, Turku, Tampere)

  • Käytä location bid adjustments (ks. +10–40 %)

  • Lisää lupauksia kuten “same-day shipping” tai “delivery before Christmas” -mainoksiin

  • PMaxissa GEO ei ole rajoittava, mutta käytä hetkeksi maantieteellistä rajausta:  Kampanja → Muut asetukset → Sijaint, tämä vähentää turhaa kansallista liikennettä, nostaa laatua ja lisää nopean kaupan mahdollisuuksia

Meta tai Sanoma Admanager

  • Hyödynnä 1–5 km sijainrtikohdennusta
    Esim. ostovoimaiset alueet kuten Turussa: Hirvensalo, Kakskerta, Satava, Martti, keskustan ympäristö.

  • Tee DPA-mainoksiin paikallisia copyjä:
    “Toimitus Turkuun 1–2 päivässä”

Sesonki ei ole vain alennuksen tarjoamista. Useilla tavoilla voit olla luovia ja lisätä vierailijoiden sitoutumista ja myyntiä. Räätälöi sivuston, uutiskirjeen ja sosiaalisen median viestit, tarjoukset, ja kannustimet sesongin mukaan. Tee sesongista menestys kustannustehokkailla mainonnan muodoilla.

Siis joulumyyntiin ehtii selvästi vaikuttaa, kun vain aloitat. 


No comments: