Muistatko sen hetken, kun LinkedInin Sponsored Message -mainonta (eli InMailit) katosi Euroopasta kuin keskiolut jääkaapista grillibileiden aikaan? No nyt se on tehnyt paluun. LinkedIn on onnistunut kehittämään ratkaisun GDPR-haasteisiin, joka aiemmin pysäytti tämän mainosmuodon EU:n alueella.
Nyt Message Ads -mainonta toimii taas. Ja toimii muuten yllättävän hyvin, kun sen saa pyörimään.
Mutta ensin, pieni varoitus.
Jos yrität rakentaa kampanjaa ja "Launch campaign"-nappi on harmaana kuin marraskuinen Helsinki, syy voi olla tämä:
👤 Lähettäjä puuttuu.
LinkedIn ei lähetä viestejä kenenkään muun kuin oikean ihmisen nimissä.
Eli tarvitset firmasta henkilön, jolla on kasvot, nimi ja LinkedIn-profiili sekä halua lähteä mukaan mainontaan. Tämä on organisaatiolle suurin pullonkaula:
🎭 “En mä haluu mun nimeä mainokseen.”
📉 “Entä jos joku vastaa?”
😱 “Saanko mä sitten liidejä??”
Vastaus: Kyllä, saat liidejä. Ja hyviä sellaisia. Mutta vain, jos löytyy rohkea lähettäjä.
Vinkki: unohda automaattinen hintatarjous
Kun saat kampanjan lopulta läpi, älä mene autopilotilla. Käytä manuaalista biddingiä , jotta varmistat viestien oikeasti lähtevän. LinkedInin automaattinen hinta-arvio voi heitellä. Manuaalisella pääset mukaan jakeluun, kun nostat hintaa maltillisesti. Muutenkin, vältä Linkkarissa mitään automaattista hinnoittelua.
Kieliasetukset – hiljainen jakelun tappaja
Message Ads on ainoa LinkedIn-mainosformaatti, jossa käyttäjän kieliasetus vaikuttaa mainonnan jakeluun. Muutenhan käyttäjän kieliasetuksella ja mainonnalla ei ole väliä. Ja tämä ei ole mikään pikkujuttu:
-
🇸🇪 Ruotsalaisilla on LinkedIn erittäin usein (yli 70%) ruotsiksi.
-
🇧🇪 Belgiassa (toki) yhdellä henkilöllä voi olla asetuksissa ranska, hollanti tai englanti.
-
🇫🇮 Onneksi Suomessa lähes 100% moni käyttää LinkedIniä englanti-asetuksella
Eli: tee useampi kohdennus kieliversioituna. Belgian ratkaisin niin, että on kamppis , jossa maina Suomi, Ruotsi ja Belgia) ja kieli englanti, kamppis 2 (samalla viestillä) jossa vain Belgia ja kielenä hollanti sekä kamppis 3, jossa maana myös Belgia, mutta kieliasetus french. Hulluja nuo belgit, Obelix sanoisi.
Yhteenveto
-
InMailit ovat takaisin. GDPR ✅
-
Löydä firmasta lähettäjä – tai kampanja ei lähde koskaan käyntiin.
-
Käytä manuaalista hintatarjousta.
-
Muista jäsenen kieliasetukset. Sponsored Message on ainoa formaatti, jossa sillä on merkitystä.
-
Ja jos kaikki muu kaatuu, ota yhteyttä.
No comments:
Post a Comment