5/07/2025

Linkedin InMail-mainonta on takaisin kehissä. Ja sehän toimii.


Muistatko sen hetken, kun LinkedInin Sponsored Message -mainonta (eli InMailit) katosi Euroopasta kuin keskiolut jääkaapista grillibileiden aikaan? No nyt se on tehnyt paluun. LinkedIn on onnistunut kehittämään ratkaisun GDPR-haasteisiin, joka aiemmin pysäytti tämän mainosmuodon EU:n alueella.

Nyt Message Ads -mainonta toimii taas. Ja toimii muuten yllättävän hyvin, kun sen saa pyörimään.

Mutta ensin, pieni varoitus. 

Jos yrität rakentaa kampanjaa ja "Launch campaign"-nappi on harmaana kuin marraskuinen Helsinki, syy voi olla tämä:

👤 Lähettäjä puuttuu.

LinkedIn ei lähetä viestejä kenenkään muun kuin oikean ihmisen nimissä.

Eli tarvitset firmasta henkilön, jolla on kasvot, nimi ja LinkedIn-profiili sekä halua lähteä mukaan mainontaan. Tämä on organisaatiolle suurin pullonkaula:

🎭 “En mä haluu mun nimeä mainokseen.”
📉 “Entä jos joku vastaa?”
😱 “Saanko mä sitten liidejä??”

Vastaus: Kyllä, saat liidejä. Ja hyviä sellaisia. Mutta vain, jos löytyy rohkea lähettäjä.

 Vinkki: unohda automaattinen hintatarjous

Kun saat kampanjan lopulta läpi, älä mene autopilotilla. Käytä manuaalista biddingiä , jotta varmistat viestien oikeasti lähtevän. LinkedInin automaattinen hinta-arvio voi heitellä. Manuaalisella pääset mukaan jakeluun, kun nostat hintaa maltillisesti. Muutenkin, vältä Linkkarissa mitään automaattista hinnoittelua.

Kieliasetukset – hiljainen jakelun tappaja

Message Ads on ainoa LinkedIn-mainosformaatti, jossa käyttäjän kieliasetus vaikuttaa mainonnan jakeluun. Muutenhan käyttäjän kieliasetuksella ja mainonnalla ei ole väliä. Ja tämä ei ole mikään pikkujuttu:

  • 🇸🇪 Ruotsalaisilla on LinkedIn erittäin usein (yli 70%) ruotsiksi.

  • 🇧🇪 Belgiassa (toki) yhdellä henkilöllä voi olla asetuksissa ranska, hollanti tai englanti.  

  • 🇫🇮  Onneksi Suomessa lähes 100% moni käyttää LinkedIniä englanti-asetuksella 

Eli: tee useampi kohdennus kieliversioituna. Belgian ratkaisin niin, että on kamppis ,  jossa maina Suomi, Ruotsi ja Belgia) ja kieli englanti, kamppis 2 (samalla viestillä) jossa vain Belgia ja kielenä hollanti sekä kamppis 3, jossa maana myös Belgia, mutta kieliasetus french. Hulluja nuo belgit, Obelix sanoisi. 

Yhteenveto 

  • InMailit ovat takaisin. GDPR ✅

  • Löydä firmasta lähettäjä – tai kampanja ei lähde koskaan käyntiin.

  • Käytä manuaalista hintatarjousta.

  • Muista jäsenen kieliasetukset. Sponsored Message on ainoa formaatti, jossa sillä on merkitystä.

  • Ja jos kaikki muu kaatuu, ota yhteyttä.

p.s. Jos oman markkinasi kieliasetusten käyttö% kiinnostaa niin koetan auttaa.



No comments: