11/20/2012

Sisältö on netin polttoaine: Let´s Get Visual!

Antti Leino jakaa ajatuksia sisältömarkkinoinnista hyökkäämällä paparazzina Pinterestiin. Tämä teksti on julkaistu alunperin Inforin, nykyisen MIF:in blogissa 2.4.2012
 

Internet on entistä enemmän visuaalinen media. Sosiaalinen media kannustaa käyttäjiä kertomaan ja jakamaan asioita kuvien muodossa. Eri yhteyksissä arvioidaankin, että kirjoitetun sisällön merkitys suhteessa visualisoituun sisältöön vähenee sosiaalisten palvelujen ja verkostojen myötä. Visuaalista sisältöä ovat paitsi kuvat myös piirrokset ja videot sekä infografiikka, jonka tehtävänä on helpottaa ja nopeuttaa tilastollisen informaation vastaan ottamista.

Flickr on kuvanjakopalveluista vanhin ja tunnetuin, mutta Pinterest on kasvavan trendin mielenkiintoisin ilmentymä. Viime kuussa Pinterestillä oli 12.8M käyttäjää, joka teee siitä yhden nopeiten suosiota kasvattaneen verkkopalvelun koskaan. Pinterest on jo globaalista suurempi suosiossa eli käyttäjämäärissä kuukausitasolla kuin LinkedIn tai Google+.


Suosion takia käsittelen kuvan roolia sisältönä juuri Pinterestin kautta, vaikka Facebook onkin maailman suurin digitaalisen kuvan varasto. Sen palvelimilla on yli 100 miljardia valokuvaa ympäri maailmaa. 200 miljoonaa kuvaa lisätään palveluun päivittäin.

Valokuvien ottaminen on harvoin varusteista kiinni, joten kuvien lisääminen digitaaliseen markkinointimateriaaliin on kohtuullisen helposti omaksuttava prosessi. Omat otokset sopivat yritysblogiin tai tuomaan syvällisempää sisältöä websivun uutisiin.

Käytän iPhonessa Instagram-sovellusta, jonka suodattimien avulla saan korjattua valoitus ja sävyjä silmää miellyttäväksi, esimerkkejä voi katsoa täältä http://instagrid.me/anttileino/.


Omaa osaamista on syytä harjoittaa paljon ennen kuin alat ottamaan kuvia, joita käytät mainoskuvissa. Studiokuva ja ammattilainen antavat aina laadukkaamman lopputuloksen, kuin itse oman toimen ohella tehty.

Miksi kuva?
Kuvan käytölle on yksinkertaiset säännöt.

Käytä kuvaa,
- joka helpottaa tekstisisällön ymmärtämistä
- joka laajentaa tekstisisältöä tai
- joka tuo uutta sisältöä tekstin lisäksi.

Kuvaa tuotteita niiden aidoissa käyttötilanteissa. Näistä kuvista saat erinomaista sisältöä verkkoon. Asiakkaasi saa käsityksen tuotteen koosta ja toiminnasta. Tuote on mielenkiintoisempi, kun potentiaalinen ostaja saa jonkinlaisen käsityksen sen käyttötarkoituksesta. Kun otat tuotteista ns studiokuvia, ota kuvia saman tien eri kuvakulmista. Ota kuvia läheltä ja kaukaa. Yksityiskohtien näyttäminen saattaa ratkaista ostopäätöshetkellä.

Näytä kuvia lopputuloksista ja asiakaskohtaamisista. Jos sivuillasi on asiakaskertomuksia, muista kuva asiakkaastasi. Se tuo uskottavuutta ja inhimillisyyttä. Nappaa tilanteita ja hetkiä yrityksessäsi: kokouksesta, yhteisestä lounaasta tai juhlista. Ota kuvia vaikka et heti tietäisi mitä näille kuville tekisit. Jää ainakin itsellesi muistoja matkan varrelta ja digitaalinen levytila on halpaa. Opettele saman tien siirtämään kuvat kovalevylle, josta voit käyttää niitä kuvituksena www-sivuilla, sähköpostin liitteenä tai sosiaalisessa mediassa. Kuvankäsittelyyn riittää Adobe Photoshop Elements, joka maksaa alle 100 euroa.

Miksi Pinterest?
Pinterest on sosiaalinen verkosto, jossa käyttäjät jakavat, kommentoivat ja löytävät kiinnostuksen aiheita kuvien ja videoiden muodossa. Erona muihin sosiaalisiin verkostoihin Pinteretissä kaikki aktiviteetit liittyvät kiinnostuksen kohteisiin.



Jakaminen "pinning" tapahtuu lisäämällä omia kuvia tai linkkejä toisten kuviin (videoihin) omalle virtuaalisella taululle (boards). Nämä lisäykset näkyvät etusivun kuvavirrassa seuraajillesi. Voit myös seurata ketä tahansa käyttäjää tai hänen yhtä taulua, ja nämä päivitykset näkyvät samalla tavoin etusivullasi.

Pin = Pinterestiin lisätty kuva
Pinboard = taulu, joukko samanaiheisia kuvia
Pinning = kuvan lisääminen
Repin = toisen käyttäjän kuvan lisääminen omalle taululle
Pin It Button = verkkosivuille lisättävä toiminnallisuus jonka avulla sivuilla kävijä voi lisätä sinun kuvia omiin tauluihinsa Pinterestissä

Pinterestin käyttö viestinnässä perustuu siihen, että sinulla on verkkosivuillasi tai blogeissa kuvamateriaalia, joka edellä kuvatun kaltaisesti ilmentää organisaatiosi tekemistä, tarjoamia ratkaisuja tai palveluja. Tämän lisäksi tee kaksi asiaa:






1. Lisää Pin It-nappi sivuillesi. Näin hienot kuvat voivat päätyä nopeasti Pinterestiin jaettavaksi.
2. Perusta organisaatiosi nimissä Pinterest-tili (www.pinterest.com/organisaatiosi_nimi).
Jälkimäiseen lisäät sitten kiinnostavan nimisiä tauluja, joihin itse liität omien verkkosivujesi alkuperäisiä kuvia.
Jakamisen hienous on siinä, että Pinterest säilyttää linkin alkuperäiseen lähteeseen. Tästä päästään Pinterestin kaltaisten kuvan jakopalvelujen merkitykseen:

Liikenteen lähde
Kun linkki alkuperäiseen sisältöön säilyy, Pinterest tuottaa helposti uusia kävijämääriä blogiin tai sivuillesi.

Näkyvyyden kasvu
Pinterest mahdollistaa sisällön jakamiseen eteenpäin esimerkiksi Twitteriin tai Facebookiin. 

 
Kumpikin näistä vaatii, että tuotat hyvälaatuisia, kiinnostavia ja tarinallisia kuvia. Pääsemme siis takaisin siihen, mikä organisaatiossa on kiinnostavaa: ei organisaatio itse vaan se mitä varten se on olemassa. Hyvä lähtökohta on miettiä avainsanastrategiaa: luo tauluja perustuen tärkeimpiin hakusanoihin, joita vasten sivustosi on hakukoneoptimoitu. Tämän lisäksi toki voit olla hyvinkin luova tauluja nimetessä.



Etsy.com -sivulla jokaisen tuotekuvan yhteydessä on Pin It-nappi, josta avautuu yllä oleva näkymä
 
Tärkeimmät vinkit
 
1 Tee visuaalista sisältöä
Sääntö numero yksi; älä missään nimessä näytä tuotekuvia vaan tilanteita, joissa tuote on hienosti mukana. Infograafit ja visualisoidut taulukot sopivat myös sisällöksi. Palveluyrityksessä kuvissa voivat esiintyä yrityksen työntekijät. Katso esimerkkejä palvelusta. Muista, että Pinterest on yhteisö, ei markkinatori.

2 Tee tauluja seuraajiesi kuvista
Näin osoitat arvostavasi heitä ja lisäät suosiotasi.

3 Kilpailut ja kampanjat
Pinterestissä voi järjestää kilpailuja. Voit pyytää käyttäjiä luomaan teemaasi sopivia omia tauluja, uudelleen jakaa ne omilla sivuillasi ja pyytää käyttäjiä äänestämään parasta kuvaa. Mikään ei estä luomasta taulua, johon tulee uusimman mainoskampanjan kuvamateriaalia.

4 Takaisinlinkki
Aina kun mahdollista, jätä alkuperäinen kuva sivuillesi ja linkitä sieltä Pinterestiin. Tämä varmistaa liikenteen luomisen. Vielä toistaiseksi palvelussa olevat linkit ovat eduksi hakukonenäkyvyydelle. Muista lisätä Pin It-nappi sivuillesi.

5 Videogalleria
Pinterest on tunnettu kuvista, mutta päänavigaatiossa on myös linkki videoita sisältäviin tauluihin. Jos tuotat videoita, jaa niitä Pinterest-taulujesi kautta.

6 Tagitys
Kuvien kuvaustekstissä voit käyttää Twitteristä tyypillistä hashtag-merkintää. #-tag helpottaa hakujen tekemistä ja #-tagin avulla voidaan koota samanhenkisiä kuvia yhdeksi kokonaisuudeksi. Jos teet mainoskampanjasta Pinterest-taulun, liitä siihen mukaan kampanjaan sopiva hashtägi.

Pin or not to Pin?
Aidosti voi kysyä itseltään tarvitseeko vielä yhden sosiaalisen verkoston. Eikö Facebook riitä?

Uskon, että aihealueisiin liittyvät sosiaaliset verkostot ovat jatkossa entistä kovempia juttuja. Siksi näiden pitäisi kiinnostaa viestinnän tekijöitä. In-bound markkinoinnin työkaluna Pinterest on hyvä, ja se pakottaa miettimään sisältöä tekstiä pidemmälle. Lisäksi Pinterestin käyttö on helppoa ja hauskaa ajanvietettä. Se on hyvä inspiraation lähde moniin arjen asioihin.

Sisältö on edelleen kuningas ja visuaalinen sisältö päällikkö.



Hyvä esimerkki sosiaalisen palvelun hyödyntämisestö on Drake Univeristyn profiili, josta löytyy kaikkea yliopistoelämään liityvää http://pinterest.com/drakeuniversity/.

Antti Leino
Kirjoittaja on helsinkiläinen digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, jolta on ilmestynyt kolme aihetta käsittelevää kirjaa viimeisimpänä "Sosiaalinen netti ja menestyvän pk-yrityksen mahdollisuudet" (Infor, 2012). Antti kouluttaa säännöllisesti digitaalisesta markkinoinnista Inforin kursseilla. Hän vetää myös huhtikuussa Sisältöstrategia sosiaaliseen mediaan -workshopin.
Lisää kirjoittajasta http://about.me/anttileino ja blogihuomioita http://lowreality.blogspot.com.

No comments: