11/20/2012

Sisältö on netin polttoaine: 6 tapaa hyödyntää videota

Antti Leino teki low-cost sisältömarkkinointia eli viikonloppuvideon. Teksti on alunperin julkaistu Inforin, nykyisen MIF:in blogissa 26.4.2012.
 
Video on digitaalista kerosiinia, joka lennättää yrityksesi asiakkaan top-of-mind-listalla sinne tärkeään kolmen brändin joukkoon. Joukkoon, josta ostopäätös tehdään. Videon tekeminen ei vaadi enää kovin ihmeellistä kalustoa. Todistan asian alla. Tein perjantaipäivän päätteeksi aiheesta oman videobloggauksen. Ole hyvä: Youtube

Blogivideotani ei ole leikattu. Sen olisin voinut tehdä myöhemmin iMove-ohjelmalla MacBook Pro-koneella. Tietokoneelle siirtäisin klipin puhelimesta Image Capture-ohjelmalla, joka on Macissäni valmiina.

Halusin myös osoittaa, että videolla esiintyminen ei ole vaikeaa. Minullakin on nimittäin pieni esiintymiskammo kameran edessä. Mutta loppujen lopuksi videon tekeminen on hauskaa. Käy vaikka katsomassa "making of sisältöstrategiakoulutus" -videoni YouTubesta.

Videosisältö on viihdettä ja hyötyä 
Sisällömarkkinointi on jatkossa tärkein toimenpide mitä organisaation pitää tehdä. Videon rooli sisältö vain korostuu ja kasvaa. Muutamia ajatuksia sisällöistä, jotka sopivat videolle:

1 Vinkit
Vinkkivideo voi olla vaikkapa päiväkirjanmainen. Julkaisen kerran viikossa tai kuussa vinkkejä omasta alastasi. Nuorisohan tekee jo videobloggauksia, jossa esitellään vaatteita tai kosmetiikka. Tämä tunnetaan nimellä "v-hauling". Video voi myös antaa tuotetukea tai kertoa kerran kvartaalissa miten yrityksesi on auttanut asiakkaita onnistumaan.

Blogivideoni olkoon esimerkki vinkkivideosta. Mikä olisi sinun vastaava?

2 Tuote-esittelyt
Mitä jos ravintola ala carte-listan sijaan kertoisikin päivän menun videomuotoisena esityksenä? Miten lista syntyy, filosofiaa taiteenlajin takana ja esittelisi illallisen tekijät. Aivan mahtava tapa houkutella uusiia asiakkaita!

Verkkokaupassa jos missä tuote-esittely videona olisi tarpeen. Käsitykseni mukaan konversiota ja ostot parantavat kun tuotekuvan rinnalla voi tutustua tuotteeseen videon avulla. Ja joskus kaipaisi niitä kokoonpano-ohjeita IKEAn tuotteisiin videomuotoisina, eikö?

3 Tapahtumat
Seminaariesitykset, konferenssit tai pienemmätkin tapahtumat ovat raaka-ainetta videosisällölle. B2B-sektorin toivoisi olevan tällä puolella aktiivinen, sillä hyvä videoitu seminaariesitys toimii markkinointisisältönä, jolla prospektiasiakkasta voi vakuuttaa omasta osaamisesta.

4 Haastattelut
Henkilökunnan haastattelut. Asiakkaiden haastattelut. Toimialan supertähtien haastattelut. Kaikki kelpaa, jos sisältö tuo uutta näkökulmaa yrityksestä ja tekee sinusta houkuttelevan kumppanin. Muista käsikirjoittaa kysymykset etukäteen ja vältä pönötystä :-)

5 Taustalla tapahtunutta
Elokuvista ja musiikkivideoista tutut "tapahtuu kulissien takana"-videot ovat suosittua sisältöä. Mikään ei estä kopioimasta ideaa esittelemään mitä seinien sisällä, tehtaassa tai tuotekehitysprosessissa tapahtuu. Tai millainen on myyntimiehen päivä. Vain mielikuvitus on rajana.

6 Mainosspotit
Käytä mainosspotit sisältönä verkkosivuilla, blogissa ja sosiaalisessa mediassa. Video on mahtava tunteiden välittäjä. Kerran tuotetun materiaalin kierrättäminen on kustannustehokkuutta. Muista nettioikeudet sopimusta tehdessä.

Tällä hetkellä videot nousevat varsin mukavasti Googlen hakuvastauksissa, joten muista käyttää kuvaus- ja otsikkotekstejä, kun lataat YouTubeen videosisältöäsi.
Kilpailu suosiosta on videorintamalla rajua. Siksi mainostoimiston höpinät viraalista, jota ihmiset puolestasi levittävät netistä voi unohtaa. Viraali on onnekas sattuma, jota voi ja pitää edesauttaa tuottamalla huippulaatuista, huippumielenkiintoista, tajuntaa laajentavaa videomuotoista sisältöä. Siitä vaan yrittämään. Slideshare-esityksestä voi poimia ideoita, mikä saa ihmiset levittämään sisältöä.

Tärkeimmät huomiot videosisällön tuotannosta
1 Käsikirjoita. Tein eteeni ranskalaiset viivat aiheista, jotka halusin tuoda esille.
2 Treenaa. Tein 2-3 aloitusversiota kestoltaan 15-30 sekuntia. Näin pystyin tarkastamaan laatua ja pääsi samalla mukavaan tunnelmaan.
3 Valaistus. Tärkeä yksityiskohta. Kyseisessä videossa ei ole vastavalolamppua, mutta onnistuin löytämään neuvotteluhuoneen, jossa keino- ja luonnonvalo kohtaavat siedettävästi.
4 Tausta. Testiversioiden tekeminen on siitä hyvä, että voi tarkastella taustaa. Versiossani vedin verhoa niin, että se tuo kontrastia taustalle.
5 Laitteet. Kamerana toimii iPhone 4S ja sen Kamera-sovellus, joka tuottaa HD-laatuista videota. Jalustana on erityinen iPhone-tripod, jonka saa verkkokaupasta. Tripodin ansiosta kamera pysyy paikallaan ja kuvakulma on minun kasvoilleni sopivampi alhaalta ylöspäin :)
6 Jakelu. Avaa YouTube- tai Vimeo-tili organisaatiosi nimissä. Minulla on oma "My Channel" YouTube-palvelussa, jonne videosisältöjä olen laittanut jaettavaksi. Suurin osa on palvelussa piilotettuna eli niihin pääsee käsiksi vain jos saa käsiinsä videoon johtavan linkin.
7 Pidä video lyhyenä. Blogivideoni on reilut kolme minuuttia, joka on aavistuksen liian pitkä. 1-2 minuuttia asiaan kuin asiaan pitää riittää.

Antti Leino
p.s Tätä kirjoitusta tehdessäni YouTubeen ladattiin reilun viikon verran videosisältöä.

No comments: