5/10/2015

Neljä ajatusta digitaalisesta mediasta riikalaiselle olutkapakan omistajalle

Keväisen Riikan auringon paisteessa jostain käsittämättömästä syystä näin olutlasillisen läpi kangastuksen ja päätin kantaa pienen korren Suomen kansantalouden eteen. Samalla aloitan 20-vuotistaiteilijajuhlan kunniaksi muutaman blogikirjoituksen sarjan.

Back to the basics (1) Löydettävyys oli avainaihe sekä viiden että kolmen vuoden takaisissa kirjoissani. Löydettävyys on edelleen “Big thing”. Kaikkien kuluttaja- ja yrityspalveluiden ja -tuotteiden haku on siirtynyt verkkoon. Hakukoneen ensimmäiseltä vastaussivulta löytyminen on must - joko hyvää, merkityksellistä ja suosittua sisältöä tuottamalla tai maksetulla mainonnalla. Alueellinen haku nostaa päätään, sen kertovat jo pelkästään hakulausekkeet joiden kautta päädytään kauppaketjuasiakkaiden verkkosivustoille. Vinkki: tee sisältöstrategiaharjoitus sisällöntuotannon kehittämiseksi luonnolliseksi osaksi markkinointia ja investoi jatkuvaan hakukonenäkyvyyteen.

(2) Verkkosivustojen renessanssi. Kun Facebook rajoitti orgaanisen näkyvyyden faneille muutamaan prosenttiin eli otti fanisi panttivangiksi, oman sivustosi merkitys on aivan ehdoton. Tässähän ei sinänsä ole mitään uutta, mutta kun mobiilikäyttö kasvaa nopeasti sivuston yksinkertaisesti on oltava toimiva kännykän ruudulla. Tämänkin näkee datasta. Web-analyytikalla ihan yksinkertainen Bounce Raten (=sivulta välittömästi poistuvien käyttäjien määrä) avulla. Korkea BR luku yhdistetty korkeaa mobiililiikenteesen on tuhoisa yhdistelmä. End of Story. Vinkki: mieti jos asiakkaasi kohtaa brändisi ensimmäisen kerran etusivullasi. Miltä näytät, miltä tunnut, mihin katse kiinnittää huomiota? Mitä haluat, että kävijä tekee ensimmäiseksi? Miltä sivustosi näyttää mobiiliselaimessa?

Tapasin vuosia sitten Salossa paikallisen yrittäjän, joka tarjosi joki- ja meriristeilyjä. Hän oli poistanut sivuiltaan kaikki muut yhteystietomahdollisuudet kuin puhelimen, koska oli väsynyt mailikyselyihin, joista ei syntynyt kauppaa. Tapa tämäkin tehdä bisnestä. Sitä risteilybisnestä ei enää ole mutta se onkin toinen tarina.

(3) Liidien luominen liittyy löydettävyyteen. Väitän, että 8/10 bisnespäätöksestä perustuu viime kädessä pohjatyöhön, jossa ostaja itse selvittää verkostosta - sivuiltasi - riittävän määrän ymmärrystä ja tietoa lopullisen päätöksen pohjaksi (tästä on varmasti tutkimusdataa Suomestakin, ottaisin sitä kiitollisena vastaan) Vinkki: katso kohdat 1 ja 2 uudestaan. mitä tarjoavat luettavaksi (esim artikkelit, testimoniaalit) tai katsottavaksi (esim video, infograafit) ensimäistä kertaa sivuille saapuvalle prospektille? Entä kun hän toista kertaa saapuu sivustolle hilavitkuttimen speksit mielessään? Myytkö palvelua? Verkkoajanvaraus on tätä päivää.

Lopuksi (4) asiakkaidenhallinta, markkinointitaiteen lajeista vaikein. Seuraa verkkostatistiikkaa. Millä sivuilla asiakkaat käyvät? Laita käyttäytymistietoja ja -trendejä talteen ymmärtääksesi heitä paremmin pitkässä juoksussa. Yksinkertaisimmillaan se voi olla viestien massaräätälöintiä - uutiskirje versio #1 aiheesta x kiinnostuneilla ja versio #2 aiheesta y. Tai verkkomainosten muokkaamista siten, että ne puhuvat aiheista, joista 80% sivuilla kävijöistäsi ovat kiinnostuneita. Vinkki: tämäkin teksti on ns asiakkuuden hoitamista, sillä lähetän tästä linkin vinkiksi tärkeimmille asiakkailleni sosiaalisen median avulla.


Keväistä Riikaa

No comments: