Laajan peiton lisäksi verkoston suurin etu on tarkka kohdistaminen. Mainoksia voidaan kohdistaa joko sivuston sisällön tai kävijöiden mukaan, esimerkiksi:
Avainsanakohdistus
Kuten hakukoneessa, voit määritellä tuotteeseesi liittyvä avainsanoja jolloin verkosto poimii sivun sisällöstä näitä sanoja ja näyttää mainostasi kyseisellä sivulla.
Sivustokohdistus
Kohdistamalla mainonnan tietyille sivustoille tai sivuston osille mainos näkyvät juuri siellä missä haluatkin niiden näkyvän.
Aihekohdistus (topic targeting)
Google on mukavasti kategorisoinut sivustot aiheittain, joka säästää aikaa niitä valitessa. Tätä kautta löytää myös pieniä sivustoja, joilta kerää ns pitkän hännän liikennettä.
Kiinnostusaluekohdistaminen (interest category targeting)
Jokaisen nettiselain pitää kirjaa millä sivuilla olet käynyt. Selaimen historian perusteella voidaan päättelä, mistä aihepiireistä käyttäjä on kiinnostunut ja kohdistaa verkostossa näkyviä mainoksia tämän tiedän perustella.
Remarketing (uudelleenmarkkinointi)
Remarketing on mainio työkalu oikein käytettynä. Remarketing kohdistaa mainokset aiemmin verkkosivustollasi vierailleille. Näin tavoittaa potentiaalisesti kiinnostuneita ihmisiä ja houkuttelee heitä uudestaan vierailemaan sivuillasi. Remarketingin käyttäminen vaatii, että sivuillesi asetetaan seurantakoodi cookieta varten.
AdWord-ohjelmassa olenkin valinnut, että tekstilinkkimainokseni näyttään vain sisältöverkostossa
Ostaminen perustuu huutokauppaan ja klikkihinnoitteluun, joten se vaatii jonkin verran ymmärrystä mitä olet tekemässä, mikä on järkevä hintataso ja miten klikkien määrää ja hintaa optimoidaan. Jos käytät jo Googlen hakumainontaa ohjaamaan kävijöitä sivustollesi, voit samoilla mainoksilla kokeilla sisältöverkostoa. Suurin aika menee yleensä kohdennuksien miettimiseen. Seuraa alkanutta kampanjaa aluksi päivittäin. Varmista, että mainokset ylipäänsä näkyvät ja, että budjetti kuuluu tasaisesti.
2 comments:
Jos et ole vielä tätä lukua julkaissut kirjassasi, niin suosittelisin vielä miettimään tuota suositustasi hakuverkoston kanssa identtisten mainosviestien käyttämisestä display networkin puolella. :-) omat teesini ovat olleet, että DKI pois käytöstä, ja muutoinkin brändäävämpi ote copysuunnitteluun displayn puolella.
Good point. Kiitos. Eli ei samoja tekstejä tietenkään vaan suunnittelet ja teet (tai tuotatat) yritykseesi sopivat ja tuote-etuja/hintatarjousta yms korostavat bannerit
/Antti
Post a Comment