10/10/2011

Verkkokauppa muistaa Sinut!

91% suomalaisista verkkokaupaa käyttävistä netin käyttäjjistä pitää positiivisena tai neutraalina sitä, että heidän ostokäyttäytymistään seurataan verkkokaupassa. Yksi kymmenestä ei saa halua, että kauppa laittaa talteen yhtään mitään asiakkaasta tai ostosta.

Neutraalisuus tai positiviisuus ei oikeastaan yllätä.Hyvä, että asia nousee esille, sillä meitä on viime aikoina taas peloteltu jopa Yhdysvaltojen turvallisuuselimillä, jotka saavat halutessaan käsiinsä tietoja kaikilta Yhdysvalloissa majaa pitäviltä sivustoilta.

Suurin osa meistä siis suhtautuu laissez faire -fiiliksellä. jos kerran ostan kaupasta tuotteen niin kaiketi se kauppa jollain tavoin saa laittaa tietoihinsa kuka olen ja mitä olen ostanut.

Ensinnäkin tästä seuraa sellaista iloa, että saan palauttaa tuotteen jos osoittautuu virheelliseksi. Olisi ikävä on ostosta ei jäisi jälkeä ja tuotetta ei saisikaan palauttaa :) no joo. Asiaan.

Toiseksi ainakin osa meistä suomalaisista osaa arvostaa hyvää palvelua ja hyvää käyttökokemusta.

Yksityiskohta ettei joka kerran tarvitse muistaa salasanaa kun _omalta_ koneeltaan tekee ostoja on jo iso plussa. Jos kauppa vielä evästeen avulla tarkistuttaa ovatko toimitustiedot edelleen samat, on toinen plussa. Luottokorttinumeroa ei kiitos tarvitse tallentaa, sen voin kirjoittaa vielä uudestaan (mutta sen varmenteen voisitte muistaa koska se on kulumassa pois).

Kolmanneksi jos kerran muistatte kuka olen ja teillä on joku käsitys mitä olen ostanut niin kaiketi osaatte sitten vihjata tuotteista ja palveluista jotka voisivat sopiva minulle. Tässä on monella kaupalla vielä harjoittamista. Logiikan rakentaminen on kestänyt Amazoniltakin 15 vuotta ja edelleen se ei ole täydellinen. Onneksi.

Verkkokaupan ratkaisutoimittajan Descomin uudesta tutkimuksesta selviää,  että  61 prosenttia kuluttajista otaksuu verkkokaupan tunnistavan kirjautumisen yhteydessä automaattisesti maksu- ja toimitustiedot. 42 prosenttia odottaa, että verkkokauppa osaa ehdottaa parempia henkilökohtaisia tarjouksia. 38 prosenttia vastaajista haluaisi, että verkkokauppa lähettää uuden tarjouksen hänen ostoskorissa hylkäämistä tuotteista, jos niiden hinta muuttuu. Siinä pohdittavaa niin Fleminginkadulle, Katajanokalle ja monelle muulle kaupan toimijalle.

Amazonista vielä. He ovat tutkineet että jos ostoprosessi hidastuu 100 millisekuntia se tietää keskimäärin 1% pudotusta myynnissä. Suomeksi: -340.000.000 dollaria. Aika paljon siitä, että palvelin jumittaa tai selain hyytyy.


No comments: