1/02/2014

Digitaalisuus 2014: Mobiilimainonnan vuosi

Syksyllä olin hirvittävän laiska kirjoittelemaan blogiini, joten aloitetaan vuosi muutamalla ajatuksella mitä tänä armon vuonna 2014 digitaalisessa mediassa ja markkinoinnissa tapahtuu.

Mainostajan näkökulmasta iso digitaalisen median murros on mobiilimainonnan budjettien kasvu. Eurot ovat poissa display-mainonasta, eivät niinkään perinteisistä kanavista. Kasvu-% tulee olemaan kolminumeroinen. IAB:n tilastoissa mobiilimedian osuus mainospanostuksista viime vuonna oli vain muutamia prosentteja.

Mainoseurojen painotusta ohjaa kuluttajien käyttäytyminen. Vuonna 2013 kolme neljästä myydystä kännykästä oli älypuhelin. Useilla sivustoilla mobiililaitteista tulevat sivulataukset ovat kasvaneet merkittäviin määriin. Esimerkiksi Sanomien kolme suurinta sivustoa hs.fi, iltasanomat.fi ja taloussanomat.fi tavoittaa jo 2.5 miljoonaan vajaasta 4 miljoonasta nettikäyttäjästä. Sanomien verkostossa sivulatauksista tulee 40% mobiililaitteista. Ennusteiden mukaan muutamassa vuodessa langattomien - siis helposti kannettavien - nettin kytkeytyneiden laitteiden määrä on 90%.

Mobiilimedia on hyvin henkilökohtainen. Kännykkää käytetään usein ja lyhyen aikaa. Yli puolet käytöstä tapahtuu vastoin kaikki skenaarioita kotona. Yksi suosituimpia ajankohtia mobiilisurffaukselle on sunnuntai-ilta. Useimmat uutiset on jo luettu aamulla kännykästä ennen kuin saavumme töihin tai kouluun. Päällekkäiskäyttö television kanssa on runsasta - tämän huomaa kun katsoo tv mainoksen ajoaikoja ja sivuston käyttöä samaan aikaan http-pyynnöt tulevat valtaosin mobiililaitteista.


Suurimmat mobiilimainostajat (lähde Widespace 2013)

Mobiilimediasta on tullut massamedia. Sitä voi ravistaa, peukaloida, kääntää ja paikallistaa. Luoville ratkaisuille tämä antaa mahtavia mahdollisuuksia. Tuoteviestin voi sekä kertoa että demonstroida ruudulla poistumatta median ääreltä. Raaputusarvan voi tarjota mobiilidisplayssa. Ääni- ja kuvanäytteen voi ajaa bannerissa. Lähin myymälä poimitaan kartalle kiitos paikannuspalveluiden. Osoiteluettelosta mainossovellus voi poimia nimipäiväsankarin. Bannerista tai tekstilinkistä voi soittaa (kyllä, älypuhelimella edelleen myös soitetaan) palveluntarjoajalle tai varata ajan. Konserttipäivämäärän voi tallentaa kännykän kalenterisovellukseen. You name it.

Odotan mielenkiinnolla milloin mainoskampanja on suunniteltu mobiili edellä. Okei, eihän kampanjoita koskaan suunnitella kanavariippuvaisesti, eihän? Sovitaan siis, että vahvan idean dramatisointi ja jalkautus on tehty mobiilimahdollisuudet edellä. Esimerkiksi niin, että tavoittelemme mahdollisimman pientä mutta hyvin kohdennettua asiakasryhmää. Geokohdenusta esimerkiksi hyödyntäen. Tai pyyhkäisemällä autoa ruutua tapahtuu yllättäviä, kun tavoitteena on muistuttaa vakuutuksista.

Langaton laite on korvannut kannettavan tietokoneen uutisten, viihteen ja kommunikaation välineenä. Siksi Facebookin käyttöliittymäuudistus on tehty mobile first-periaateella. Yllättävän moni meistä kadottaa mieluummin lompakon kuin kännykän. Kokemuksesta voin kertoa, että varastettu kännykkä aiheuttaa melkoisen online-palvelujen salasanan vaihtorumban.

Tässä kirjoituksessa on lähinnä tarkasteltu mobiilikäytön mainonnallisia seurauksia. Toki muutos tarkoittaa, että omat digitaaliset mediat pitäisi viimeistään nyt tehdä mobiiiliystävällisiksi. Samalla voi suunnitella olisiko syytä rakentaa suosituimmista web-palveluista oma mobiilisovellus, joka hyödyntää vielä tehokkaammin kännykän ominaisuuksia. Danskebank mainostaa ahkerasti uutta Mobile Pay -palveluaan, jonka korvaa luottokortin pikkuasioiden maksamisessa. Näyttää, että mobiililaitteella maksaminen liikkuu vihdoin Gartnerin teknologiatrendikäyrällä eteenpäin pykälän verran.

*****
Lue lisää: mobiilimedia-aiheisia blogikirjoituksia vuosien varrelta

No comments: