3/15/2013

Digitaalisen mainonnan dollarien jakautuminen

Uusi eMarketer-raportti vuoden 2013 avaintrendeistä sisälsi mielenkiintoisen graafin miten digitaalisen mainonnan dollarit olivat jakautuneet joulukuussa 2012 Yhdysvalloissa eri kanavien ja medioiden välillä. Lähteenä Fortune 1000 brändimainostajat.

Tein graafista pienen ajatusleikin päivän sisäisessa kokouksessa.

Mainostajan kokonaisbudjetti: 100 yksikköä

Display: 41
Search: 19
Video: 14
Mobile: 8
Ohjelmallinen ostaminen (RTB): 3
Sosiaalisen median mainonta: 10

Viimeinen voidaan vielä jakaa medioittain:

Facebook: 5,7
Youtube: 1,3
Twitter: 1,3
Blogit: 0,6
Muu WOM: 0,6
Pinterest: 0,2
Muu: 0,4

Valtaisasta mediahuomiosta ja tuhansista seminaareista huolimatta Facebook ei sittenkään kerää ihan kaikkia dollareita. RTB-budjetit ovat reilusti arvioitani pienemmät. Perusdisplay rokkaa kuten Suomessakin. Luvut ovat toki vain yhden kuukauden, joskin myynnin kannalta olennaisen.

Hahmotelmaa voi käyttää vaikkapa arvioimaan omia digitaalisen mainonnan panostuksia.

No comments: